A cikket itt is elolvashatjátok vagy ide kattintva megtalálhatjátok azt.

A márka legkevésbé ismert modelljei közé tartozik a P1900, amivel 1954-ben keltett szenzációt a Volvo, és amihez a korabeli Corvette adta az inspirációt. A csinos üvegszálas műanyag karosszériája alatt a klasszikus PV444-ből származó 1,4 literes motor dolgozott, dupla karburátorral 70 lóerőre növelt teljesítménnyel. A 4,22 méter hosszú kétüléses sportkocsi különféle problémák miatt csak 1956-ban került gyártásba, és mindössze egy évig készült, összesen csupán 67 példányban. Az autót eredetileg exportra szánták, a roadstert ugyanis nem találták alkalmasnak a hűvös svéd klímához, a legtöbb példánya mégis a hazájában talált gazdára.
A Volvo nem adta fel a tervét, ezért pár évvel a roadster után egy formás sportkupét készített. Az 1961-ben bemutatott P1800 dizájnja a neves formatervező Pietro Frua irányítása alatt készült, a gyártását az első években az angol Jensen vállalta. A műszaki tartalom az Amazon néven ismertté vált szériából származott, teljesen új 1,8 literes, 100 lóerős motorral, majd egy kétliteressel, amivel a teljesítményét 120 lóerőre növelték. A Volvo sportkupéja azzal vált végképp ismertté, hogy Roger Moore vezette Az Angyal című sorozatban, és a világ legtöbbet futott autója is egy P1800, amivel Irv Gordon több mint ötmillió kilométert tett meg.

A modellsorozat pályafutása vége felé egy újabb karosszériaváltozatot is bemutatott az 1800-ból a Volvo. A tetővonalát meghosszabbították, ezért az autó profilja inkább egy kombira emlékeztetett, a kétajtós ES az akkoriban nagyon divatos shooting brake modellek kategóriájába tartozott. A nagyobb csomagtartójával és a lehajtható hátsó üléstámlájával pedig ideális volt arra, hogy elférjen benne a szörfdeszka vagy a golfzsák. A műszaki tartalom megegyezett a sportkupéval, és mivel csak 1972-ben és ’73-ban gyártották, ezért összesen 8077 példánya készült.
Az üveg csomagtérajtó ötletét a Volvo később két újabb modelljéhez, a 480-hoz és a C30-hoz is elővette.

1974-ben jelent meg a Volvo 200-as sorozata, a kockaformájú szedán és kombi, ami évekre, évtizedekre meghatározta a svéd márka stílusát. 1980-ban pedig egy újabb motorváltozata jött ki, a 240 Turbo, ami nemcsak a Volvo első turbófeltöltős autója, de az autópiac egyik első turbós kombija is lett, a technikát addig inkább csak sportmodellekben alkalmazták. 2,1 literes motorja 155 lóerőt teljesített, ezzel hasonlóan gyors lett, de takarékosabb, mint a hathengeres 260, aminek idővel a helyére lépett. A kétajtós változatával a Volvo még a DTM-ben is győzelmet szerzett, egy kombi pedig a mai napig izgalmas veteránnak számít.
A kétszázas sorozat újabb tagjaként 1977-ben jelent meg a 262C, aminek a gyártását az olaszországi Bertone végezte. A túrakocsi 4,9 méteres hossza és a 2,64 méteres tengelytávja is megegyezett a négyajtós 264-esével, ezért négy kényelmes üléssel szerelt utastere tágasnak számított. A tetővonala azonban alacsonyabban húzódott a limuzinénál, a szélvédője jobban döntött, a C-oszlopa szélesebb lett, ezért sokkal stílusosabban nézett ki a korabeli Volvóknál, a bőrrel és fával borított utastere is elegánsabb volt. Az amerikai piacra szánt modellt kezdetben kizárólag ezüstszínben, fekete vinyl tetővel kínálták, később más fényezés is elérhetővé vált.
1985-ben jelent meg, és a következő évben került gyártásba a 480 ES, ami a Volvo számára azért számít mérföldkőnek, mert ez volt a márka első sorozatgyártású autója elsőkerék-hajtással. Számunkra inkább a dizájnja miatt izgalmas, ugyanis az ék alakú orrával és a bukólámpákkal merőben eltért a Volvónál akkor megszokott szögletes formavilágtól, az üveg csomagtérajtót a hetvenes évekbeli 1800 ES ihlette. A legizgalmasabb változata a 480 Turbo volt, amiben az 1,7 literes motor teljesítményét 109-ről 120 lóerőre növelték. A nyolcvanas évek vége óta tervezett kabriót 1990-ben bemutatták, de végül nem került gyártásba – nem ítélték elég biztonságosnak.
Az áramvonalasított kockaformájával és a keresztmotoros, elsőkerék-hajtású felépítésével a 850-es indította a kilencvenes éveket a Volvónál. A legérdekesebb változata az 1995-ben bemutatott limitált széria, a 850 T-5R volt, aminek a 850 Turbóból származó motorját a Porsche segítségével 240 lóerősre izmosították, ezzel hat másodpercen belül gyorsult százra, a végsebessége elérte a 245 km/órát. A széria sikerét látva a Volvo a következő évben is elérhetővé tette a sportmodellt immár 850 R néven, amelynek a teljesítményét 250 lóerőre növelték. A Volvo azzal hívta fel a típusra a figyelmet, hogy kombiként indította a túrakocsi-bajnokságok futamain.
A nyolchengeres Volvo már szerepelt abban az összeállításunkban, amiben a kedvenc sleeper modelljeinket mutattuk meg, és ebből a listából sem maradhatott ki. Az S80 első generációja kezdetben egy 2,9 literes, soros hathengeres motorral készült, ami 272 lóerővel nem számított gyengének, de a 2006-ban bemutatott második széria megkapta a Yamahával közösen fejlesztett 4,4 literes V8-as szívómotort.
A Japánban gyártott nyolchengeres erőforrás 315 lóerős, és mind a négy kereket hajtja, amivel 6,5 másodperc alatt gyorsul százra az autó, kifinomult járásával igazi luxusautóvá tette az S80-at. A V8-as motort a nagyobb XC90-be is szerelte a Volvo.
Az S40-nel és V50-nel közös műszaki alapra épülő C30 a háromajtós karosszériájával és a 480-as által ihletett üveg csomagtérajtójával még nem érdemelte volna ki, hogy felkerüljön a listánkra. A 2,5 literes, öthengeres turbómotorja a 220, majd 230 lóerős teljesítményével, illetve a Polestar limitált szériában 250 lóerővel már elég izgalmasnak számít.
A legérdekesebb mégis a Polestar performance concept volt, amiben a motor erejét 399 lóerőre növelték, összkerékhajtással, mechanikus differenciálzárral, Öhlins lengéscsillapítóval, Brembo fékekkel, 19 colos kerekekkel és kagylóülésekkel szerelték, a karosszériáját a túraversenyautóéhoz hasonlóan építették át.

A Polestar neve és jellegzetes kékje fémjelezte a Volvo sportmodelljeit az utóbbi években, és nem maradt ki közülük az S60 és V60 előző generációja sem, aminek a csúcsváltozata előbb háromliteres, soros hathengeres motort kapott 351 lóerővel. Az igazán izgalmas a Polestar performance concept volt, amit 2012-ben mutattak be, és amiben a hathengeres motort 508 lóerősre izmosították, ezzel a Volvo sportlimuzinja 3,9 másodperc alatt gyorsult százra, a végsebessége meghaladta a 300 km/órát.
A BMW M3 és a C 63 AMG leendő skandináv riválisa végül sajnos nem került gyártásba, sőt, a hathengeres motort a szériamodellben is egy 367 lóerős kétliteresre cserélték.
Köszönjük a Player.hu-nak ezt a csodálatos cikket. Érdekes, nagyszerű és nagyon informatív.
A cikket ide kattintva is megtekinthetitek.
A képek illusztrációk, az esetleges elírásokért nem vállalunk felelősséget.
A Volvo Cars újrahasznosított acél szállítására vonatkozó szerződést írt alá az SSAB vállalattal
A Volvo Cars bemutatja a világ első multi-adaptív biztonsági övét, amely a hamarosan bemutatkozó Volvo EX60 fedélzetén debütál majd
A Volvo Cars és a Google felgyorsított ütemű autóipari innovációval terjesztik ki együttműködésüket
A Volvo Cars megkezdte a népszerű, tisztán elektromos EX30 szabadidőjármű európai gyártását
Világ Év Autója díj: a Volvo EX90 a Világ Év Luxusautója!
A Volvo Cars mesterséges intelligencia és virtuális világok segítségével igyekszik még biztonságosabb autókat alkotni
Kategóriát teremt: megérkezett a vadonatúj, tisztán elektromos Volvo ES90
Gyorsabban, messzebbre, mint eddig bármely Volvo: az új ES90
Az új, tisztán elektromos ES90: a szoftver alapú jármű, amely a Volvo Cars Superset technológiai infrastruktúrájára épül
A Volvo legnépszerűbb típusa, az XC60 még jobb lett, mint valaha
Hamarosan két jelentős technológiai frissítés érkezik az új Volvo autókba
Új generációs felhasználói élményt kínál az új XC90 szabadidőjármű zászlóshajó
Erős 2024-es kezdés a gépjárműpiacon
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot ‘Best of the Best’ formatervezési díjat
A Volvo Cars biogáz segítségével valósítja meg első klímasemleges üzemét Kínában
A tisztán elektromos Volvo EX30 a 2024-es Világ Év Városi Autója
A Volvo Cars megújítja tisztán elektromos és hibrid modelleit, és az átláthatóbb kínálat érdekében módosítja típusneveit
Volvo EX30 Bemutató rendezvény
Volvo flotta átadás
Az új, tisztán elektromos EM90 prémium buszlimuzinnal bővül tovább a Volvo Cars portfóliója
A Volvo már Gentben is gyártja az EX30 kisméretű SUV modelljét
Idén ősszel is „Látni és látszani”
A Volvo Cars mostantól megújuló üzemanyagot használ tengeri szállításaihoz
Volvo EX30, már tartozékokkal!
Új, tisztán elektromos Volvo EX30 érkezik!
A Volvo Cars új technológiai központot kíván nyitni
Volvo Cars fenntarthatósági teljesítmény - maximális eredmény az EcoVadis minősítésén