A WorldSBK bokszkiállások magyarázata

Mintha a WorldSBK szezonnyitó Phillip Islanden nem lett volna már így is elég izgalmas, a tizenegyedik órában egy újabb görbe labdát dobtak a csapatoknak és a versenyzőknek, amikor bejelentették, hogy a Superbike és Supersport osztályok összes futamán kötelező bokszkiállásokat kell tartani.


A teszten használt abroncsok elemzése, amelyet az egyetlen gumiszállító, a Pirelli végzett a FIM-mel közösen, azt állapította meg, hogy a versenyzők számára nem biztos, hogy biztonságos a teljes versenytáv teljesítése Phillip Island "szuper tapadó" és koptató új felületén. Ezért úgy döntöttek, hogy egy hátsó gumival legfeljebb 11 kört lehet teljesíteni.

Erre reagálva a szervezők 22-ről 20 körre csökkentették a hétvégi két WorldSBK-futam távját, a 9. és a 11. kör között pedig kötelező bokszkiállást kell tartani a verseny befejezéséhez szükséges kerékcseréhez.

Ez új dimenziót ad a csapatok tervezésének és stratégiájának már az első edzéstől kezdve, mivel a hangsúly nem arra helyeződik át, hogy hogyan lehet a lehető legügyesebb 22 egymást követő körön keresztül, hanem arra, hogy hogyan lehet a lehető leggyorsabb két 9-11 körös sprintversenyen.

A WorldSBK-ban a versenyzőknek csak egy motorjuk van a garázsban, így a bokszkiállások az első és a hátsó gumiabroncsok cseréje érdekében zajlanak, hasonlóan az Endurance versenyeken látottakhoz.

A bokszkiállás leggyakoribb oka általában az időjárás hirtelen megváltozása, ami azt jelenti, hogy gyakran sok motor érkezik egyszerre a bokszba. Ehhez hasonlóan a hétvégi kerék- és kerékcsere-forgatókönyv szerint a versenyzőknek csak három körös időablakuk lesz a rövid megállásra. Tekintettel a bokszutcában zajló aktivitásra, a top és a privát csapatok közötti különbségekre, valamint az általános biztonság érdekében a szabályok szerint van egy minimális bokszbeavatkozási idő. Ez a kiszámított idő figyelembe veszi, hogy mennyi időbe telik egy versenyzőnek a bokszutca egyik végétől a másik végéig eljutni a 60 km/h-s sebességkorlátozó bokszutcában, plusz 30 másodperc a bokszkiálláshoz.

Phillip Islanden például a versenyzőknek 63 másodperces bokszutcai beavatkozási időt adnak meg. Ez az a minimális idő, ameddig a bokszutcába való behajtástól a bokszutca elhagyásáig tartaniuk kell - ez 549,2 méteres távolság, ami 60 km/órás sebességnél 33 másodpercet vesz igénybe. Ha a versenygép jeladója a 63 másodpercnél hamarabb lépi át a bokszutca kijáratának vonalát, akkor a versenyző büntetést kap (minden másodpercért, amely alatt van a boksz utcai beavatkozási idő) - ha ennél később, akkor a versenyző időt veszít a versenyen.

A versenyző belép a kijelölt bokszba, és megnyomja a motorleállító kapcsolót, mielőtt a motort az állványra helyezi.

 

"A minimális idő csökkenti a nyomást, fizikailag a lehető leggyorsabbnak kell lennünk" - magyarázza Jonathan Rea csapatfőnöke, Andrew Pitt. "Természetesen a sebesség még mindig fontos, de ha túl korán engedjük el a versenyzőt, akkor büntetést kapunk. Magára a bokszkiállásra 30 másodpercünk van, és általában kevesebb, mint 20 másodperc alatt végig tudjuk csinálni - így marad 10 másodpercünk arra, hogy ellenőrizzük, minden rendben van-e, mielőtt a versenyzőt útnak indítjuk.

„A jó bokszkiállás kulcsa a hibák elkerülése, mivel a hibák elkövetése az, amikor a dolgok elkezdenek akadozni.”

Ahhoz, hogy a bokszkiállás a lehető leghatékonyabb legyen, szinte az egész csapatnak szerepe van benne. Még a csapatfőnökök, és néha az adatmérnökök is kötélnek állnak az eszközökhöz, hogy biztosítsák a sima és hatékony, hibamentes megállást.

"Bár előzetesen megbeszélhetjük a különböző forgatókönyveket, végső soron a versenyző döntése, hogy mikor áll a bokszba" - folytatta Pitt. "Minden attól függ, hogy hol vannak a versenyben, kivel küzdenek, milyen szorosan, és hogy ezek a versenyzők mit is tesznek. Nekünk csapatként fel kell készülnünk arra, hogy a versenyző akkor álljon be, amikor úgy dönt."

Általában a csapat tudja, hogy a bokszkiállás lehetséges, mivel a hétvége esetében van egy meghatározott időablak, ahol erre eshetőség lesz (9-11. kör), és egy olyan versenyen, ahol az időjárási körülmények változnak, a versenyigazgatóságnak engedélyeznie kell a motorcseréket, mielőtt a bokszkiállásra sor kerülhet.

Rea szerelője, Pete eltávolítja az első kereket

 

A csapatfőnök gondoskodik arról, hogy mindenki készen álljon a megállásra, és az első személy, aki reagál, a gumiszakértő, aki kiveszi az új abroncsokat a garázs hátsó részében lévő gumimelegítő állványokról, és gondoskodik arról, hogy azok készen álljanak a boksz előtt - az utolsó pillanatig csatlakoztatva a másodlagos melegítő kábelekre, hogy az abroncsok hőmérséklete és nyomása optimális maradjon. A verseny előtt a csapat kijelöli a boksz előtt a bokszkiállás ablakát, megjelölve, hogy hol kell megállnia a versenyzőnek, és hol kell elhelyezni a sikeres megálláshoz szükséges eszközöket és felszereléseket.

"Amint tudjuk, hogy a bokszkiállás lehetséges, a gumikat készenlétbe helyezzük az elején" - magyarázta Darryl Young, Andrea Locatelli gumitechnikusa. "Még mindig be lesznek dugva a melegítőjükbe, hogy megőrizzék a hőjüket, de kissé meglazítjuk őket, hogy könnyen ki lehessen őket szabadítani a melegítőből, amikor a bokszkiállás következik."

A cél az, hogy a csapat készen álljon egy esetleges bokszkiállásra, amint a versenyző belép az utolsó szektorba. Egy őr áll majd a bokszutcában egy nyalóka stílusú kijelzővel, hogy megmutassa a versenyzőnek, hol van a csapata, ha bejönnének. Amint ez az őr észreveszi, hogy a versenyző a bokszba hajt, rádiós fejhallgatón keresztül értesíti a csapat többi tagját, hogy a versenyző már majdnem ott van - de ekkorra a csapat már egy teljesen szinkronizált csoportban áll készenlétben.

A versenyző ezután a boksz előtt lévő kijelölt jelzőpontokhoz ér. A szabályok szerint a motort le kell állítani a bokszutcában való megállása alatt, így a versenyző általában megnyomja a kill switch-et, amikor begurul a helyére.

Az első tengely eltávolítása és az első kerék kiszerelése

 

A figyelem ezután a csapat tagjaira irányul az R1 WorldSBK első és hátsó ülésén, akik a kerékcserére felkészülve emelik a motort az állványra. Jonathan Rea esetében Uri, a főszerelője a hátsó állványért (és az azt követő kerékcseréért), Pete, a szerelő pedig az elsőért felelős. Amint a motor az állványon van, a csapat tagjai az első és a hátsó tengelyen (JR esetében Andrew Crew Chief (elöl) és Tommy Mechanic (hátul)) torziónyomatékos pisztolyokat használnak a tengely eltávolításához.

A tengelyek eltávolítása után a figyelem ismét az első és hátsó szerelőkhöz (Uri és Pete) fordul, akik leszerelik a kerekeket a gépről, majd átadják nekik az új abroncsokkal ellátott felniket, amelyeket behelyeznek a motor megfelelő végébe, és biztosítják, hogy a féktárcsák illeszkedjenek a féknyergekbe, a lánc pedig megfelelően felkerüljön a lánckerékre.

Amint a kerekek a helyükön vannak, a torziónyomatékos pisztolyok szerelői egyetlen sima mozdulattal behelyezik és meghúzzák a tengelyeket, mielőtt az első és a hátsó féket pumpálják. Amint mindennel végeztek, minden szerelő kétszeresen ellenőrzi a saját munkáját, és a többiek által lefedett területeket is.

"Ez a plusz 10-12 másodperc felbecsülhetetlen értékű" - meséli Pete Bancewicz (JR65 mechanikus). "Nemcsak arra ad időt, hogy ellenőrizzük a saját munkánkat, hanem azt is jelenti, hogy mindannyian átnézhetjük, hogy mit csináltak a többiek, mielőtt elengedjük a versenyzőt, amikor letelik a 30 másodperc."

JR65 szerelő Uri kicseréli a hátsó kereket

 

Az időjárási körülmények megváltozása miatti bokszkiállás során a csapat Öhlins mérnöke az első és a hátsó felfüggesztésen is finomításokat végez, hogy javítsa a motor kezelhetőségét az új körülmények között. A hétvégi Phillip Island-i bokszkiállások során, hacsak nem történik időjárásváltozás a gumifékezéssel egy időben, nem végeznek változtatásokat, kivéve, ha a versenyző kifejezetten kéri.

Bár a minimális bokszbeavatkozási idő miatt nem a gyorsaság a lényeg, egy zökkenőmentes, időben végrehajtott bokszkiállás több időt biztosít a csapatnak arra, hogy a változtatás minden szempontból biztonságos legyen, és a versenyzőt teljes gázzal visszavezesse a verseny sűrűjébe - természetesen miután átlépte a bokszkiállási vonalat. Bár a formátummal kapcsolatban megoszlanak a vélemények, nehéz tagadni, hogy a kétrészes verseny kilátása nem izgalmas!

Hírek

Visszahívjuk?

+36

* A megadott telefonszámot nem használjuk fel későbbi, marketing célú megkeresésre.
Update cookies preferences